Imię: Icchak Nazwisko: Kacenelson

  • TAK
  • Mężczyzna
  • Icchak
  • Kacenelson
  • 1886-00-00
  • 1944-05
  • na początku maja
  • Karelicz
  • Oświęcim
  • Urodzony w 1886 r. w miasteczku Karelicz (Białoruś). Mieszkaniec Łodzi. Pisarz, poeta, wychowawca, pedagog. Współzałożyciel hebrajskiego teatru, dramaturg i reżyser. Pisał po hebrajsku i po żydowsku. Przyjaciel twórców nowej hebrajsko-żydowskiej literatury. Przyjaźnił się z nim Hilel Cajtlin. Po wkroczeniu Niemców do Łodzi przeniósł się do Warszawy. Publikował swe utwory na łamach konspiracyjnej prasy Droru. Wykładał w konspiracyjnym gimnazjum, był lektorem na seminariach Droru. założył tam też zespół dramatyczny. Sympatyk ruchu chalucowego przed wojną oraz w konspiracji. W dniach wielkiej akcji stracił żonę Chanę i dwóch młodszych synów. Brał udział w powstaniu w styczniu 1943 r. W czasie powstania kwietniowego przeszedł ze swoim synem Cwim na stronę aryjską, gdzie znalazł czasowe schronienie. W połowie 1943 r. udało mu się uzyskać fałszywe dokumenty południowoamerykańskie i wyjechał z synem do okupowanej Francji, do obozu w Vittel. 18 marca 1944 r. został wraz z synem wywieziony do obozu w Drancy, a następnie do Oświęcimia. Tam zginęli na początku maja 1944 r.
    Jego twórczość z okresu okupacji hitlerowskiej była wielostronna i bogata. Utwory przechowywane były na Dzielnej 34 i po wojnie wydobyte z ruin. Jeden utwór zachował się w tajnym archiwum \"Oneg Szabat\". Wiersze i dramaty z obozu w Vittel i tam zakopane, zostały wydobyte po wyzwoleniu. \"Pieśń o zamordowanym narodzie żydowskim\" opublikowano w języku żydowskim, hebrajskim, włoskim, francuskim, angielskim, niemieckim oraz niektóre fragmenty w języku polskim. Jego imieniem nazwane zostało w kibucu im. Bojowników Getta muzeum upamiętniające zagładę i powstanie oraz ulice w różnych miastach państwa Izrael. Jego bratem był Dawid Dąbrowski, przed wojną - dyrektor założonej przez niego szkoły hebrajskiej w Łodzi.

  • działacze, dzieci, młodzież, twórcy
  • W kierowanym przez niego zespole dramatycznym występowała m.in. Madzia, jedna z uczennic gimnazjum Droru.

  • Wspomnienia Cywii Lubetkin, jednej z najwybitniejszych postaci żydowskiego ruchu oporu i powstania w getcie warszawskim, to zapis jej relacji z okresu okupacji. Po przyjeździe po wojnie do Palestyny, chcac by pamięć o wydarzeniach, w których brała udział, nie zaginęła, opowiadała na spotkaniach w kibucach o tym, jak zagłada przebiegała i co ludzie z jej środowiska czynili, by się jej - bez szans na zwycięstwo - przeciwstawić. Opis samego powstania w getcie jest główną i najbardziej wstrząsającą częścią wspomnień. Uznawane są powszechnie za jedno z najważniejszych źródeł do historii powstania.

  • 28, 35, 41, 43, 44, 45, 87-89, 90, 165, 167, 180-181, 188