Więźniowie żydowscy po powrocie z pracy do cel...
- NO
-
Więźniowie żydowscy po powrocie z pracy do cel mogli być ze swoimi znajomymi, przyjaciółmi i uciec od bezpośredniego nadzoru. Niektórzy pracownicy garaży pożyczali książki od polskich współpracowników i szmuglowali je do więzienia. Najbardziej popularne były książki Urke Nachalnika, nawróconego złodzieja, który spisał swoje wspomnienia podczas pobytu w więzieniu. Grupa więźniów zbierała się w celi i ktoś czytał na głos. Jednym z najbardziej utalentowanych lektorów był Rysiek. Starsi więźniowie z przedwojennej "elity" grali w brydża lub pokera prawie każdej nocy, choć było to więźniom zabronione. Nocami odbywały się też koncerty na oddz. IV. Więźniowie leżąc w łóżkach, po ciemku, śpiewali. Zaczynał Michał Gaston, prawnik z Krakowa, lub Wittels, chłopak ze Lwowa.
Kiedy w styczniu 1944 r. przeniesiono więźniów z oddz. IV do baraków warsztatowych, mogli palić światło do godz. 9-tej. Czasami udawało się uprosić strażników o przedłużenie świecenia się światła. Więźniowie zasłaniali okna, żeby władze więzienia nie zauważyły. Na "koncerty" czasami przychodzili niemieccy i ukraińscy strażnicy. Ich obecność krępowała więźniów, tym bardziej, że sporą część "koncertów" stanowiły dowcipy o reżimie.
Niektórzy z więźniów pracowali w magazynie depozytowym i szmuglowali z niego instrumenty muzyczne: skrzypce, gitary, banjo. Gaston grał na skrzypcach. Wiśnia, krawiec, śpiewał akompaniując sobie na gitarze lub banjo. Repertuar składał się z piosenek w jidisz, piosenek z getta, dumek rosyjskich i muzyki tanecznej. Stilberberg inscenizował krótkie scenki nawiązujące do jego doświadczeń "głuchoniemego" z życia po stronie aryjskiej. Samuel Chill z wielkim uczuciem czytał na głos poemat "Wilki" Lejwika. Był to poemat o rabinie, który jako jedyny uratował się z katastrofy, która zniszczyła wszystkich Żydów.
Duet Okonowski-Weissman śpiewał pieśni hebrajskie i syjonistyczne. Był to najpopularniejszy punkt programu.
Koncert zawsze kończył się żydowską pieśnią nadziei "Hatikwa". - 1943-00-00
- 1944-00-00
- atmosphere , Jewish underground movement , contacts with other Jews , reading
-
Related sources:
-
Related people:
-
nieznane
Rysiek
(captured by Germans / work / Danger)
Czarnowłosy. Był więźniem Pawiaka na oddziale IV. Czytał więźniom wieczorami na głos książki. Był najbardziej utalen...
-
Wittels
nieznane
(captured by Germans / work / Danger)
Młody chłopak. Pochodził ze Lwowa. Trafił do obozu w Janowie, z którego uciekł i przyjechał do Warszawy. Został zade...
-
Gaston
Michał
(captured by Germans / Danger)
Młody prawnik z Krakowa. Kompozytor amator. Był więźniem Pawiaka na oddziale IV. Znał na pamięć wszystkie przeboje p...
-
Wiśnia
nieznane
(captured by Germans / work / Danger)
Z zawodu krawiec. Był więźniem Pawiaka na oddziale IV. Pracował w warsztacie samochodowym. Miał dobry głos, śpiewał...
-
Weissman
nieznane
(captured by Germans / work / Danger)
Był więźniem Pawiaka na oddziale IV. Brał udział w wieczorno-nocnych "koncertach" urządzanych przez więźni...
-
Okonowski
nieznane
(captured by Germans / work / Danger)
Był więźniem Pawiaka na oddziale IV. Brał udział w wieczorno-nocnych "koncertach" urządzanych przez więźni...
-
Silberberg
nieznane
(captured by Germans / work / Danger)
Miał "aryjską" twarz, ale źle mówił po polsku. Kiedy ukrywał się po aryjskiej stronie udawał głuchoniemego...
Related places:
-
Dzielna 24/28 Pawiak oddział IV
Cele na trzecim piętrze oddziału IV. Składały się z dwóch dużych pokoi, z normalnymi oknami, z widokiem na bramę Paw...
-
nieznane
Rysiek
(captured by Germans / work / Danger)